Svar: Overgangsmad vs. flasker

9. juni 2010

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Trine

Umiddelbart kommer din dreng op på 4 flasker dagligt a 200ml, det vil sige ca 800ml mælk i døgnet. Derudover får han mælk via sin skemad, så hans mælkebehov lyder umiddelbart til at være fint dækket. Hans væskebehov dækkes i øvrigt af vand af kop sammen med skemaden og så lidt kamillete af flasken imellem måltider - og ja, det lyder som om at han får sit behov dækket fint på denne måde.

4 flasker i døgnet kan altså være helt okay, netop fordi han indtager store mængder hver gang, er det helt i orden. Drak han nu kun 100ml af gangen, ville det naturligvis være problematisk, men han er rigtig god til at tage fra, når du tilbyder ham det og han er parat. Så som det ser ud lige nu, synes jeg faktisk at det lyder meget fint det du fortæller.

Du skal ikke regne med at antallet af flasker skal sættes ned de næste ca 3 måneder. Han vil sandsynligvis skulle bibeholde flaskerne som nu, men i takt med at han begynder at spise mere og mere skemad og i 6 måneders alderen skal have 3 måltider skemad dagligt, så vil hans mælkebehov sandsynligvis blive lidt mere nedsat - dog er antallet af flasker det samme, men mængden i hver ...

Annonce

... flaske skrues ned. Dette regulerer han dog selv og det skal du lade ham gøre.

Hvis han har problemer med hård mave og du af den grund gerne vil have ham til at drikke mere væske, så kunne en mulighed være at du gav ham flaske inden middagsluren. Hvis han spiser frokost kl. 12, burde han umiddelbart godt kunne drikke en flaske kl. 14.30, når han puttes til lur - det er jo mere end 2 timer efter han så har spist ... Flasken han så får når han vågner, kunne han evt. få en lille smule senere f.eks. kl ca 17 og aftensmaden kunne så rykkes til kl. 18.30-19, så der på den måde igen blev bedre plads til begge dele ...

En plan for dagen kunne så se således ud:

Tidlig morgen 6.00 vågner og pludrer som nu

Morgen 7:30 flaske 200 ml

Formiddag 9:00-10:00 puttes og sover til 12:00

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost 12:00 Risgrød toppet med hjemmelavet frugt puré.

Flaske og puttes til middagslur ca 14.30

Eftermiddag 17: Flaske

Aften 18.30-19: Risgrød toppet med hjemmelavet grønsagsmos.

21:00 Flaske 200ml og nat nat.

2:00-3:00 Flaske 200ml

Et forslag du kan tage med dig :) Men hvis planen lige nu fungerer for jer, så er det også okay, så ro på :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger