Svar: Overgangsmad vs. flasker
9. juni 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Umiddelbart kommer din dreng op på 4 flasker dagligt a 200ml, det vil sige ca 800ml mælk i døgnet. Derudover får han mælk via sin skemad, så hans mælkebehov lyder umiddelbart til at være fint dækket. Hans væskebehov dækkes i øvrigt af vand af kop sammen med skemaden og så lidt kamillete af flasken imellem måltider - og ja, det lyder som om at han får sit behov dækket fint på denne måde.
4 flasker i døgnet kan altså være helt okay, netop fordi han indtager store mængder hver gang, er det helt i orden. Drak han nu kun 100ml af gangen, ville det naturligvis være problematisk, men han er rigtig god til at tage fra, når du tilbyder ham det og han er parat. Så som det ser ud lige nu, synes jeg faktisk at det lyder meget fint det du fortæller.
Du skal ikke regne med at antallet af flasker skal sættes ned de næste ca 3 måneder. Han vil sandsynligvis skulle bibeholde flaskerne som nu, men i takt med at han begynder at spise mere og mere skemad og i 6 måneders alderen skal have 3 måltider skemad dagligt, så vil hans mælkebehov sandsynligvis blive lidt mere nedsat - dog er antallet af flasker det samme, men mængden i hver flaske skrues ned. Dette regulerer han dog selv og det skal du lade ham gøre.
Hvis han har problemer med hård mave og du af den grund gerne vil have ham til at drikke mere væske, så kunne en mulighed være at du gav ham flaske inden middagsluren. Hvis han spiser frokost kl. 12, burde han umiddelbart godt kunne drikke en flaske kl. 14.30, når han puttes til lur - det er jo mere end 2 timer efter han så har spist ... Flasken han så får når han vågner, kunne han evt. få en lille smule senere f.eks. kl ca 17 og aftensmaden kunne så rykkes til kl. 18.30-19, så der på den måde igen blev bedre plads til begge dele ...
En plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 6.00 vågner og pludrer som nu
Morgen 7:30 flaske 200 ml
Formiddag 9:00-10:00 puttes og sover til 12:00
Frokost 12:00 Risgrød toppet med hjemmelavet frugt puré.
Flaske og puttes til middagslur ca 14.30
Eftermiddag 17: Flaske
Aften 18.30-19: Risgrød toppet med hjemmelavet grønsagsmos.
21:00 Flaske 200ml og nat nat.
2:00-3:00 Flaske 200ml
Et forslag du kan tage med dig :) Men hvis planen lige nu fungerer for jer, så er det også okay, så ro på :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske